logo Qualizorg

{caption}

“Iedere logopedist heeft baat bij Qualizorg, ze nemen veel zorg uit handen!

20 oktober 2014 Marjon Woudstra

Sinds september test een groep logopediepraktijken het patiëntervaringsonderzoek van Qualizorg voor logopedisten, ook wel KlantErvaringsOnderzoek genoemd. Deze praktijken konden als eerste de vragenlijst uitzetten onder hun patiënten. De ervaring hebben ze teruggekoppeld zodat wij ons systeem in januari volledig naar wens en zonder kinderziektes kunnen uitrollen onder logopedisten. 

Logopediepraktijk Spreekhoek in Amersfoort verteld over de ervaring met het onderzoek.

 

Bianca Boels is eigenaar van Spreekhoek, de praktijk kent drie vestigingen in Amersfoort. “Ik vind het prettig de kwaliteit continu in kaart te brengen en patiënten anoniem te laten reageren. Het systeem van Qualizorg werkt erg intuïtief en neemt mij veel administratieve lasten uit handen.” De mening van de patiënt is altijd al belangrijk geweest voor de praktijk. “Ik deed dit eerder via Survey Monkey, maar dit kostte te veel werk.”

 

Vragenlijst

De vragenlijst die uitgezet wordt onder cliënten is opgesteld op basis van de gevalideerde CQ-index vragenlijst en is samengesteld in samenwerking met LogoVisie en in afstemming met NVLF. “Het is een uitgebreide vragenlijst die ingezet wordt, relevante vragen en de uitkomsten zijn van toegevoegde waarde voor mijn praktijk.”

Respons verhogen

Spreekhoek zet automatisch de vragenlijsten uit en probeert op vele manier de respons te verhogen. Er hangt een poster in de wachtkamer en er wordt aandacht aan besteedt in de nieuwsbrief. Uiteraard worden (ouders van) patiënten geïnformeerd tijdens de afspraak.

Zorg uit handen

“Qualizorg neemt me veel zorg uit handen. Ik ontvang elke twee weken een activiteitenmail waarmee ik precies in de gaten kan houden of het uitnodigingsproces naar wens verloopt. Reageren de patiënten niet op de uitnodiging? Dan wordt er automatisch een herinnering gestuurd. Daar hoef ik me niet mee bezig te houden!”

“Het is natuurlijk een pilot, dus er zijn nog weinig gegevens van andere praktijken. Dat is jammer, want ik had graag mijn resultaten vergeleken met andere praktijken.” Vanaf januari is het mogelijk om de gegevens te benchmarken.

Verbeterpunten

“Eén patiënt heeft me een vijf gegeven bij de algemene beoordeling. Dat zit me dwars. Ik wil weten waarom ik die lage beoordeling heb gekregen. Ik bekijk daarom de vragen die ook lager gescoord zijn om daar verbeteringen in aan te brengen.

Aanbevelingen bij andere logopedisten?

Bianca Boels beveelt Qualizorg aan logopedisten aan: “Qualizorg werkt met een kwalitatief goede vragenlijst, heeft een overzichtelijke tool en biedt me service. Ze zijn alert, behulpzaam en telefonisch en via e-mail goed bereikbaar!”

Meld u ook aan!

Met grote trots hebben wij afgelopen week de 400ste logopedist welkom mogen heten bij Qualizorg! We zijn blij met het enthousiasme van de logopedisten die graag zo snel mogelijk willen starten met patiëntervaringsonderzoek. Ook aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier en meet vanaf januari ook de ervaring van uw klanten!