logo Qualizorg

{caption}

“Patiëntervaringsonderzoek voor logopedisten: ik ben fan geworden van Qualizorg!”

2 december 2014 Marije Smelt

“Wij denken dat wij een goede logopediepraktijk zijn! Maar hoe kunnen we dit toetsen? Door het inzetten van de tools van Qualizorg hebben wij de ervaring van de cliënt inzichtelijk en kunnen we direct inspelen op verbeterpunten,” zo vertelt Harm Hermsen van Logopediepraktijk Roost/Hermsen.

Sinds een aantal maanden test Logopediepraktijk Roost/Hermsen de dienst van Qualizorg voor logopedisten. Harm Hermsen vertelt over zijn ervaring en het verloop van de pilot. 

Pilot praktijk

Logopediepraktijk Roost/Hermsen telt zeven vestigingen in de regio Arnhem-Nijmegen. “Mijn vrouw is logopedist en verantwoordelijk voor het inhoudelijke gedeelte en ik ben verantwoordelijk voor alle randzaken, zoals contact met personeel, administratie en het inzichtelijk maken van kwaliteit,” aldus Harm. Er zijn negen medewerkers in de praktijk.

 

Intrinsieke motivatie

“Binnen onze praktijken willen we graag weten of de zorg aansluit bij de wensen van de klant. Niet omdat de zorgverzekeraar dit van ons vraagt, maar omdat wij graag willen weten of we de kwaliteit van onze geleverde zorg kunnen verbeteren. Wij zijn daarom bewust op zoek gegaan naar een bedrijf die geautomatiseerd patiëntervaring inzichtelijk maakt.”

Fan van Qualizorg!

“Wij werken met Incura, de koppeling met dit softwarepakket was aan het begin van de pilot net ontwikkeld door Qualizorg. Door ons aan te melden als pilotpraktijk mochten we deze koppeling en de gehele dienstverlening van Qualizorg testen”, zo vertelt Harm. “De samenwerking met Qualizorg ervaar ik als erg prettig, ze denken mee en staan open voor feedback. Ook vind ik de tool erg gemakkelijk in gebruik, de resultaten worden visueel en overzichtelijk weergegeven in een persoonlijk rapportagetool. Alles werkt erg intuïtief. Alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik fan ben geworden van Qualizorg!”

Harm Hermsen: “Wij denken dat wij een goede logopediepraktijk zijn! Maar hoe kunnen we dit toetsen?

Gemak

“Het instellen in het softwarepakket is eenvoudig, dit gebeurt eenmalig na ontvangst van de gebruikersgegevens, vervolgens is het een kwestie van de cliënt informeren en uitnodigen. Op dit moment geven de logopedisten tijdens de behandeling de cliënt een kleurkopie met uitleg over het onderzoek en het toestemmingsformulier mee. De cliënt vult op het toestemmingsformulier zijn/haar e-mailadres in en geeft daarbij toestemming voor het toesturen van de vragenlijst. Deze gegevens verwerk ik in het dossier.” Het toestemmingsformulier en de folder over uitleg van het onderzoek worden gratis digitaal beschikbaar gesteld door Qualizorg en krijgt u toegestuurd na aanmelding. 

“Doordat we de cliënten informeren over het onderzoek, merken we dat de respons hoog is. Tot nu toe zijn er geen verrassende uitkomsten te melden, wel zien we dat de reacties over het algemeen positief zijn. Wij vinden het niet eng om de mening van de cliënt te vragen, ook al zouden de reacties minder positief zijn, dan geeft dat ons handvatten om aan de slag te gaan met verbeterpunten.”

Transparant

“Op dit moment zijn we druk bezig met het verzamelen van gegevens, komend jaar willen we de uitkomsten ook meenemen in de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld tijdens functioneringsgesprekken. Ook naar buiten willen we de cijfers transparant maken en delen. Door niet zelf te zeggen dat we de beste zijn, maar door de cijfers die we via Qualizorg inzichtelijk hebben, te laten spreken willen we laten zien dat we kwaliteit leveren en dat cliënten erg tevreden met ons zijn. Zo kan de cliënt uiteindelijk beter de keuze kan maken bij welke praktijk hij/zij behandeld wil worden. De resultaten delen we nu via social media, maar bijvoorbeeld ook in de lokale krant.”

Verbeterpunten

Harm benadrukt dat het weinig tijd kost om het onderzoek uit te zetten. “ Een verbeterpunt zou zijn, dat de vragenlijst opgeknipt wordt en dat er een aantal vragen voor, tijdens en na de behandeling uitgevraagd worden. Zo kunnen we ook de invultijd van de cliënt verlagen en beter inspelen op de wensen van de cliënt tijdens het gehele traject.“

Meld u ook aan!

Met grote trots hebben wij afgelopen week de 400ste logopedist welkom mogen heten bij Qualizorg! We zijn blij met het enthousiasme van de logopedisten die graag zo snel mogelijk willen starten met patiëntervaringsonderzoek. Ook aanmelden? Ga naar het aanmeldformulier en meet vanaf januari ook de ervaring van uw klanten!