logo Qualizorg

{caption}

Visuele zorgroute geeft patiënten meer inzicht in zorgkeuzes

12 juni 2017 Robert Kroesbergen

Qualizorg maakt zich sterk voor klantgerichte, doelmatige en transparante zorg. De patiënt heeft recht op kwalitatieve zorg waarin hij of zij centraal staat én keuzes kan maken op basis van beschikbare keuze-informatie. Door data over bijvoorbeeld de ervaren zorg te verzamelen en te delen, is er zicht op kwaliteit en mogelijkheden. Een andere ontwikkeling om patiënten te helpen om keuzes in de zorg te maken is de ‘visuele zorgroute’. 

 

Visuele zorgroute geeft patiënten meer inzicht in zorgkeuzes

Begin 2014 werd de visuele zorgroute door Zorginstituut Nederland ontwikkeld en geplaatst op www.kiesbeter.nl. Het doel is om informatie over de zorg bij verschillende aandoeningen begrijpelijk te presenteren. Hierbij moet in één oogopslag duidelijk worden welke zorg de patiënt kan verwachten en welke keuzes de patiënt wellicht moet maken. Een blauwe lijn met bolletjes geeft het zorgtraject schematisch weer (klik hier voor een voorbeeld).

In mei 2017 publiceerde NIVEL en Zorginstituut Nederland een onderzoek rondom de presentatie van de visuele zorgroute. Hieruit blijkt dat de zorgroute patiënten daadwerkelijk kan helpen bij het maken van keuzes over de zorg. De visuele weergave sluit goed aan bij de manier waarop mensen informatie verwerken. Vervolgens kunnen zij meer achtergrondinformatie over specifieke onderdelen van de route krijgen door op de links te klikken.

Lees voor meer informatie over het onderzoek het nieuwsbericht ‘Visuele zorgroute geeft patiënten meer inzicht in zorgkeuzes’ op de website van NIVEL of het volledige verslag ‘Visuele zorgroute als manier om keuze‐informatie over de zorg te presenteren’.  

---

NIVEL (2017). Visuele zorgroute geeft patiënten meer inzicht in zorgkeuzes. Geraadpleegd op 27 juni 2017. https://www.nivel.nl/nl/nieuws/visuele-zorgroute-geeft-pati%C3%ABnten-meer-inzicht-zorgkeuzes